HONDA – AZ ÁLMOK EREJE
MEGÉLNI AZ ÁLMOKAT

Miként építette fel Soichiro Honda a márkát?
A motorizált kerékpároktól a sugárhajtású üzleti repülőkig – hetven év az emberiség szolgálatában.

A KEZDETI ÉVEK
A zseni születése.
1906: Megszületik Soichiro Honda
Soichiro Honda egy kovácsmester fiaként látott napvilágot nem messze a Fujitól. Már gyermekként rajongott a gépekért és sokat segített édesapja kerékpárszervizében.
1922: Nagy város, éles fények
Soichiro Honda nem fejezte be az iskolát, inkább Tokióba költözött és gyakornokként helyezkedett el egy autószervizben. Hat évvel később visszatért szülőhelyére és saját műhelyt nyitott.
1937: Soichiro Honda első cége
Soichiro azért hozta létre a Tokai Seiki vállalatot, hogy dugattyúgyűrűket gyártson. A társaság gyorsan fejlődött, de a háború alatt két bombatalálat is érte, sőt később földrengés sújtotta. A megtépázott céget végül eladta és Honda Technical Research Institute, azaz Honda Technikai Kutatások Intézete néven újat alapított.
1946: Az első számú Honda
A háború utáni években Japánnak mobilizálnia kellett lakosságát, méghozzá gyorsan és olcsón. Ekkor támadt Soichirónak az az ötlete, hogy leselejtezett generátorhajtó-motorokat épít be kerékpárokba. Meg is tette, így napvilágot láttak az első Honda járművek. Soichirónak csupán annyi dolga maradt, hogy megtalálja a potenciális vásárlókat.

1947: Honda Type A
Az eredeti segédmotoros kerékpár tovább fejlődött. Okos, stílusos és népszerű. Pár hónapon belül elkészült a Honda által fejlesztett erőforrás, amit a cég első futószalagján gyártottak sorozatban.
1948: Megszületik a Honda Motor Company
Soichiro Honda megalapítja a vállalatot új üzlettársával, Takeo Fujisawával. Socihiro felel a termékfejlesztésért, Fujisawa pedig a pénzügyeket irányítja. A cég 34 dolgozójának közösek a céljai, és persze az álmai.
1949: Bemutatkozik az első Honda
Az első motorkerékpárt, amelynek minden alkatrészét a Honda fejlesztette D-type néven dobták piacra. A D betű az angol dream, azaz álom szóra utal.

GYORS ÉS GLOBÁLIS NÖVEKEDÉS
Az 1950-es évek.
1946: Ugrás az első helyre
A Honda Japán legnagyobb motorkerékpár-gyártójává lép elő. Ma a Honda a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója, üzemegységei szerte a világon fellelhetők.
1956: Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!
A vállalat működését a mai napig ez a filozófia határozza meg. – Az egész emberiséget szolgáljuk, így minden termékünket kiváló minőségben, kedvező áron kell kínálnunk – hangzik a jelmondat.

1958: Feltűnik a szupersztár
A Honda Super Cub egy szimpla, megfizethető motorkerékpár a világnak. Szuper mivoltáról árulkodik, hogy a mai napig szerepel a Honda választékában, sőt a világ legnagyobb példányszámban értékesített motorizált járműveként írta be magát a történelemkönyvekbe. Lehet, hogy egyben a legjelentősebb is?
1959: Az amerikai álom
A világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója megkezdi termékeinek értékesítését az Egyesült Államokban. Az American Honda Motor Co. A vállalat Los Angelesben indult.

A SIKER ÍZE
Az 1960-as évek.
1960: Az álomfejtés évei
A kutatási és fejlesztési tevékenységet végző Honda R&D a Honda Motor Company leányvállalataként működik. Akár úgy is hívhatnánk, hogy Soichiro álomgyára.
1961: TT-győzelmek
Soichiro azt mondta, a siker 99 százalék kudarc. Első szereplésünk a Man-szigeti TT-n igen nagy csalódás volt, de nem adtuk fel, sőt! Tovább fejlesztettük gépeinket, majd két évvel később visszatértünk és taroltunk. Ez volt az első alkalom, hogy megízlelhettük a világsikert, amit egy újabb nagy esemény követett: 1965-ben első Formula-1-győzelmünket is megszereztük.
1962: Globális gyártás
A TT-sikereken felbuzdulva a belgiumi Aalstban megnyitottuk első tengeren túli gyáregységünket. Régebben gyártunk Európában, mint gondolná...
1963: Két kerékről négyre
A Honda megkezdi a személy- és teherautók értékesítését. Elindul a masszív T360-as minihaszonjármű gyártása. A különleges S500 érkezésével a sportkocsik piacán is megjelenik a márka.

1964: Honda-sikerek a motorsportban is
Egy évvel azt követően, hogy a Honda megkezdte az autógyártást, a vállalat vezetősége úgy határozott, hogy belépnek a motorsport világába. Megalkottuk saját vázunkat, futóművünket és motorunkat, és 1965-ben – Richie Gintherrel a volánnál – meg is szereztük első trófeánkat.
1967: Egy apró Honda-csoda
Olyan cuki... és olyan okos. Az N360 névre keresztelt városi autót édesen pörgős, léghűtésű erőforrás hajtotta. Ezzel a modellel kezdődtek meg a Honda sikerei a személygépkocsik piacán.

EGY MUNKÁVAL TELI ÉVTIZED
Az 1970-es évek.
1972: A jó autó a jó időben
A kompakt, elsőkerék-hajtású Civic tökéletes autó volt a hetvenes évekre. Tíz generációval és 24 millió eladott példánnyal később még mindig eszményi társ és továbbra is a vásárlók egyik kedvence.
1973: Visszavonulnak az alapítók
Negyed évszázados kőkemény vezetői munka után visszavonul Soichiro Honda és Takeo Fujisawa. A két alapító tanácsadóként segíti tovább a vállalat működését egészen Soichiro 1991-es halálig.
1975: Kérjük, ne dohányozzanak!
A lenyűgöző CVCC motort Észak-Amerikában vezettük be elsőként. Páratlanul hatékony konstrukciójából fakadóan oly alacsony károsanyag-kibocsátásra lehetett büszke, hogy katalizátor nélkül is teljesítette a levegőtisztasági törvényt. Ez maga volt a szenzáció.

1976: Megállíthatatlan növekedés
Lehull a lepel a Honda első középkategóriás autójáról, az Accordról, amit háromajtós, ferdehátú és négyajtós, szedán változatban rendelhettek meg a vásárlók. Később ötajtós kivitellel bővült a modellcsalád, majd megjelent a Prelude néven forgalmazott kupé.
1979: A hídépítés korszaka
A Honda 15 éves, igen gyümölcsöző együttműködésbe kezd a BL-lel, melynek célja, hogy a vállalatok megosszák egymással technikai ismereteiket, s közösen fejlesszenek, illetve gyártsanak autókat az európai piacra. Ezt újabb megállapodások követték, mindazonáltal megőriztük eredeti szellemiségünket és kompromisszummentes gondolkodásmódunkat.

A VTEC RENDSZERREL MEGMUTATHATTA A HONDA, HOGY MIKÉNT LEHET EGY MOTOR MÉG ERŐSEBB ÉS TAKARÉKOSABB.
EGY HIGH-TECH MEGOLDÁSOK- KAL TELI ÉVTIZED
Az 1980-as évek.
1981: Felkerültünk a térképre
Tudta, hogy a világ első térképalapú navigációs rendszerét a Honda fejlesztette ki? A Honda Electro Gyrocatort a japán piacra szánt Accordokba szereltük, több mint egy évtizeddel a GPS bemutatkozása előtt!
1982: Élet a nagy vízen túl
A Honda 1979-ben kezdett motorkerékpárokat gyártani az Egyesült Államokban, majd 1982-ben első japán márkaként készített autókat Amerikában. Az ohiói üzemegység indulását követően Kanadában és Mexikóban is gyárat épített a vállalat.
1986: A legendák születése
Bemutatkozik a Honda első luxusautója és a vállalat – Észak-Amerikában forgalmazott – prémium márkája, az Acura. Ezzel a Honda lett az első japán vállalat, ami különálló, prémium részleget hozott létre.

1988: Honda mesterkurzus az F1-ben
Sem előtte, sem utána nem volt márka ennyire domináns a Formula-1-ben. A McLaren-Hondák 16-ból 15 futamon nyertek, a csapat pedig elhódította a konstruktőrök kupáját. A pilóták között Ayrton Senna bizonyult a legjobbnak, mögötte csapattársa, Alain Prost végzett. Miért nem 16 a 16-ból? Nos, senki sem tökéletes...

SZÍNRE LÉP A CSODÁLATOS NSX. A HONDA ELSŐ SZUPERSPORTKOCSIJA ÚJ MÉRCÉT ÁLLÍT AZ ASZFALTSZAGGATÓK MEZŐNYÉBEN.
AZ IKONOK ÉVTIZEDE
Az 1990-es évek.
1992: Európának építve
Két új Honda-gyár nyitja meg kapuit az öreg kontinensen. Az angliai Swindonban Accordok készülnek, a törökországi Gebzében Civicek. Ma a swindoni komplexum az ötajtós Civic gyártásának globális központja.
1995: Nincs akadály
Újabb ikonikus Honda érkezik a CR-V személyében. Neve a Compact Recreational Vehicle, azaz kompakt, rekreációs jármű kifejezésből ered, s nem más fűződik hozzá, mint a jelenleg is roppant népszerű SUV-kategória megteremtése. A modell ma is a világ legkelendőbb szabadidő-autója, s roppant közkedvelt 1999-ben bemutatott kistestvére, a HR-V is. Ez utóbbi betűszó a High-Riding Vehicle-re utal, jelentése nagy hasmagasságú jármű.
1998: Boldog születésnapot, Honda!
Úgy döntöttünk, hogy építünk magunknak egy születésnapi ajándékot, ami méltó lezárása az elmúlt fél évszázadnak. Mi más lehetne, mint egy kétüléses sportkocsi? A pörgős S2000 az S500 egyediségét és értékeit mentette át a jelenkorba.

1999: A jövőbe tekintő Insight
Mérnökeink nem a múltba révednek, hanem a jövőt kémlelik. Első benzines-elektromos hibridünk a hihetetlenül alacsony károsanyag-kibocsátású Insight volt. Nem mellesleg ez volt az első hibrid autó, amit forgalmaztunk az európai piacon.

ROBOTOK ÉS VERSENYZŐK
Az ezredforduló.
2000: ASIMO beinteget az ablakon
Elkészül az első ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility). A Honda által fejlesztett humanoid robot egy csapásra ismertté és népszerűvé válik, mondhatni, a Honda egyik leghíresebb celebje lesz...
2001: R mint racing
A Civic Type R nem más, mint egy teljesítményorientált ferdehátú, ami Európában mutatkozott be elsőként. Ismertsége és elismertsége villámgyorsan nőtt, s ma már milliók rajonganak érte a planétán. Azóta három generáció is napvilágot látott, a legutóbbi épp 2017-ben nyűgözte le a szakmát és a vásárlóközönséget.
2002: Újra divat a Jazz
Színre lép az elmés megoldásairól ismert Jazz szupermini. Középre helyezett üzemanyagtartályának köszönhetően páratlanul tágas beltérrel várja utasait, és variálhatóság terén is könnyedén maga mögé utasítja riválisait, hiszen a Honda emberközeli filozófiája (man maximum, machine minimum) alapján készült és Mágikus Ülésrendszerrel kerül a szalonokba.
2003: A fejlesztés élvonalában
A TV-csatornák Európa-szerte sugározni kezdik a Honda „Cog” névre keresztelt reklámfilmet, ami minden idők egyik legsikeresebb és legelismertebb Honda-hirdetésének bizonyul. A középpontban az új, i-CTDi erőforrással felszerelt Accord áll, s azért is fontos a márka történetében, mert ez volt a Honda első saját fejlesztésű dízelmotorja.

2006: A Honda hidrogénhőse
A Honda mérnökei már régen megálmodták a jövőt, melyben hidrogénhajtású, nullemissziós járművek szállítják majd az embereket és a különféle tárgyakat. A 2006-ban leleplezett FCX Clarity jelentős mérföldkő volt a Honda történetében: ez volt az első kereskedelmi forgalomban is kapható, üzemanyagcellás hidrogénautó.

MA
A Honda továbbra is sorra dönti a rekordokat.
2014: Határ a csillagos ég
A Honda összesített motorkerékpár- és robogóeladásai elérik a 300 milliós darabszámot. És ez még hagyján: egy évvel később megszerezzük 700. (!) motoros GP-győzelmünket.
2015: Öveket bekapcsolni, felszállunk!
Megvalósul Soichiro legmerészebb álma: levegőbe emelkedik az első sorozatgyártású HondaJet. A hat utas szállítására alkalmas, sugárhajtású üzleti repülőgép 2200 km-es hatótávolságra és 782 km/órás végsebességre képes. Ez minden idők leggyorsabb Hondája...
2016: Újabb mérföldkőhöz érkeztünk
Elkészül a 100 milliomodik Honda autó. Vajon Soichiro gondolta volna, hogy ennyi jármű viseli majd nevét?

2017: Fejlett és sportos
A Honda előrukkol a vadonatúj NSX-szel. Az ultramodern szupersportkocsi éppoly vonzó, mint elődje, de hibrid hajtásláncra épül. Mozgatásáról egy V6-os, benzines és három villanymotor gondoskodik. Bemutatkozását követően pár hónappal az NSX is csatlakozik a Civic Type R-hez, tudniillik megdönti kategóriájának körrekordját a németországi Nürburgring Nordschleifén.
2018: 70 éve visz előre az Álmok ereje
Hetvenéves a Honda. Ez bizony szép kor, pláne, hogy oly sok dolog történt. Vajon a következő hét évtized merre visz minket?
